Šovakar manā ēdienkartē bija Jaunā Rīgas Teātra Mazās zāles izrāde
"Fundamentālists" ar aktieriem Ingu Tropu un Gati Gāgu. Režisore šim
brīnišķajam darbam ir Inese Mičule. Trijos vārdos par izrādi - man
ļotiļotiļoti patika.
Bet tagad, sēžot un domājot, ko uzrakstīt,
saprotu, ka ir diezgan grūti pašlaik apkopot domas. Šovakar tika uzsūkts
baigais informācijas mākonis, kuram būs nepieciešams laiks, lai to
izkliedētu jeb sakārtotu pa plauktiņiem.
Tomēr centīšos
izteikties un iedrošināt citus apmeklēt šo burvīgo mākslas darbu. (Šī
vakara teātra atziņa - turpmāk līdzi jāņem blociņš, lai pierakstītu tās
domas, kas skrien galvā, kā arī izrādes atziņas, kas ir baigās pērles.
Šovakar tik ļoti gribējās pierakstīt vai ierakstīt.)
Inese Mičule :
"Neticēt
patiesībai, nozīmētu nonākt pretrunā pašam ar sevi. Ticēt nozīmē domāt,
ka kaut kas ir patiess. Teikt, ka patiesības nav, ir diezgan muļķīgi,
jo pats apgalvojums "patiesības nav" jau ir patiesība.
Psiholoģiskā
drāma par ticību, paštaisnumu un cilvēku atbildību. Par to, ka pasaulē
nepastāv tikai melnais un baltais, ka patiesība var būt dažāda. Lugas
sižets ir negaidītiem pagriezieniem pilns un aizrauj ar savu stāstu, pat
ja sākumā nekas par to neliecina, tāpēc intrigas saglabāšanai, to
neizpaudīsim.
Luga aptver tiešām ļoti daudz tēmas, bet viena no
aktuālākajām man - kā nepazaudēt sevi, kā saglabāt savu patieso "es".
Pašai personīgi ir bijis un joprojām ir grūti attīrīt sevi no citu
domām, uzskatiem, viedokļiem, saglabāt savu būtību tāda, kāda man tā ir
no dabas dota, un papildināt sevi uz man sasniedzamo spēku un resursu
bāzes.
Man ļoti gribētos, lai "Fundamentālists" rosinātu skatītāju
padomāt, kādā laikmetā un sabiedrībā mēs dzīvojam. No vienas puses - uz
ateismu un sociālismu balstītās sabiedrības piemērs - PSRS, ir
sabrucis. No otras puses, mūsu dzīvi pārņem Rietumu brīvā tirgus
ekonomika un personiskās brīvības ideāli. Veidojot izrādi, uzdevu sev
jautājumu, kāpēc cilvēki sākuši vienu aiz otras nevērīgi atmest laiku
laikos cienītas absolūtas morāles vērtības? Luga skaidri parāda to, ka
morāles sagrozīšana notiek gan laicīgajā, gan arī kristīgajā pasaulē, un
skatītājam ir iespēja padomāt, kāda ir viņa personiskā attieksme pret
to."
Iespējams daudzi ir nobijušies un nav aizgājuši uz izrādi, jo
tajā tiek daudz runāts par reliģiju, par to, kas tad īsti ir Dievs,
Bībele. Es gribētu par visiem simts piekrists, ka Bībele ir mākslas
darbs, kurā ir daudz simbolu. Mūsdienās ir tik daudz iespēju lasīt
grāmatas par to, kā šie simboli tiek tulkoti, bet ir arī daudzi cilvēki,
kuri to visu uztver tieši, burtiski. Es nekādi negribētu viņus nomelnot
vai kā citādāk pazemot, bet es pievienošos izrādē vienai no paustajām
domām, ka tāda pamatīgā Jēzus un Dieva, tā Kunga piesaukšana ir labs
veids, kā pazust, nevis atrasties - cilvēks pazaudē pats sevi, savas
domas, uzskatus, viedokļus, taču tā vietā viņam ir savas draudzes
diktētie noteikumi. Man ļoti patika galvenā varoņa Markusa teiktais par
valodu, vārdiem - šie visi cilvēki, kas ir "sektās", runā vienādi -
vienādi skaita lūgšanas, vienādi saka vārdu "Jēzus" utt. Tā ir pamatīga
subkultūra, tāpat kā reperi, panki, goti vai emo - šīs kultūras
veidojas, lai pakļautu cilvēkus, lai viņš aizmirst, kas pats ir.
Sākotnēji tas viss var šķist dīvaini, taču pēc tam tu pie tā pierodi, un
tā ir tava ikdiena. Es nerunāju tā pat vien - pati esmu piedalījusies
kristīgo "sektu" dievkalpojumos, un varu droši teikt - jā, šie cilvēki
ir vienādi, tik ļoti vienādi, ka brīžiem kļūst bail.
Un jā - atkarība no alkohola ne ar ko neatšķiras no atkarības no
reliģijas. Skarbi, bet taisnība. Tas ir kā mierinājums, kā izvairīšanā
pašam no sevis. Bet mēs esam cilvēki un varam atļauties būt vāji, bet
cik ilgi? Alkoholiķis ne nieka nav sliktāks par kristieti. Neviens nav
labāks vai sliktāks. Jā, tā ir patiesība - pretstatu kopums, kas eksistē
vienlaikus.
Vairāk neko par reliģijas lietām neteikšu - jāredz izrāde, kaut vai tā pat - lai pārliecinātos par saviem uzskatiem.
Man
pašai ļoti svarīga atziņa bija par mīlestību. Es visu laiku prātoju,
kāpēc dažkārt varam iemīlēties tik ātri. Tagad viss kļuvis skaidrāks.
Vispirms ir iekāre, jā - mūsu labā draudzene kaisle (ārējais izskats
utt). Pēc tam ieslēdzas mūsu fantāzija, un mēs iztēlojamies, kāds šis
cilvēks ir, kādas būtu kopējās attiecības, TAČU tur jau ir tā lieta - to
rada mūsu iztēle, jo vairums gadījumu šis cilvēks nemaz tāds nav. Un
tad nu sākās lielās vilšanās - viņš/viņa sākumā bija tāds, taču izrādās,
ka nemaz tāds nav. Bet, mīļie, mēs paši iztēlojamies, kādam šim
cilvēkam ir jābūt. Mēs viļamies paši sevī. Mēs paši sevi maldinām. Mēs
esam egoisti - nemaz necenšamies iepazīt otru. Tāpēc varbūt nesakām, ka
ātri iemīlamies. Lai gan dažkārt jau ir labi dzīvot savā iedomu
mīlestības pasaulē, bet daudz drošāk ir saprast, kāds tad otrs cilvēks
ir.
Man galva ir pilna ar idejām. Ļoti pilna. Vairs nevaru - citādāk būs galīga putra.
P.S.
Visģeniālākais šajā izrādē man šķiet tas, ka abi šie cilvēki ir
ticīgie, un pats svarīgākais - galvenais varonis ir mācītājs. Tas liek
padomāt.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru